„Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali. Język smuci się, choruje, gdy ludzie źle o nim mówią lub piszą”

/Janusz Korczak/

„II Gminny Konkurs Ortograficzny”

o tytuł

„Mistrza Ortografii ”

w roku szkolnym 20010/2011.

DLA UCZNIÓW KLAS IV – VI  SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

ORAZ KLAS  I-III GIMNAZJUM GMINY KAŃCZUGA

Regulamin konkursu ortograficznego „Mistrz ortografii”

Cele konkursu:

- utrwalanie nawyku stosowania zasad ortograficznych,

- wyrabianie czujności ortograficznej i odpowiedzialności za napisane

słowo,

- integracja uczniów z różnych szkół w gminie Kańczuga,

- zachęcanie do zdrowej rywalizacji.

Zasady konkursu:

1. Konkurs ma charakter międzyszkolny, przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI szkoły 
podstawowej i klas I – III gimnazjum.

2. Składa się z dwóch etapów ( szkolnego i międzyszkolnego).

3.    Na etapie szkolnym komisje konkursowe przeprowadzają eliminacje w celu wyłonienia
po 1  uczniu z poszczególnych kategorii wiekowych, którzy będą reprezentowali szkołę
w drugim etapie konkursu.

4.    Zgłoszenia do konkursu należy przesłać do 30.04.2011r. według załączonej karty.

5. Na etapie międzyszkolnym odbywa się rywalizacja uczniów ze szkół przystępujących do    
konkursu z terenu gminy Kańczuga.

6. Konkurs odbędzie się 17.05.2011r. o godzinie 10.30 w Zespole Szkolno – Gimnazjalnym
w Sieteszy.

Przebieg konkursu międzyszkolnego:

1.       Składa się on z dwóch części:

  • Tekst dyktanda z wyrazami zawierającymi trudności ortograficzne do uzupełnienia.
  • Test polegający na wykazaniu się znajomością i zastosowaniem wybranych zasad ortograficznych.

2.         Stopień trudności konkursu międzyszkolnego dopasowany będzie do kategorii wiekowej    
uczniów.

3.         Ze względów organizacyjnych konkurs odbędzie się w dwóch salach lekcyjnych przy  
odrębnych komisjach.

4.         Przewidywany czas pracy 60 minut.

5.    Komisje informują uczniów o zasadach konkursu przed jego rozpoczęciem.

6.  Komisje przeprowadzają oraz czuwają nad prawidłowym przebiegiem konkursu ortograficznego,
a także sprawdzają zadania konkursowe.

7.  Protokół, prace uczniów i pozostałe materiały przechowywane są przez komisję do końca bieżącego roku szkolnego.

8.  Wszyscy uczestnicy gminnego etapu konkursu uzyskują dyplomy, a Mistrzowie Ortografii pamiątkowe nagrody.

Oceniając dyktando przyjmujemy następujące kryteria:

  • Błędy pierwszego stopnia – typowo ortograficzne ( h – ch,  rz – ż, ó– u, mała i wielka litera na początku wyrazów).
  • Błędy drugiego stopnia – pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, łączna i rozdzielna pisownia innych wyrazów, błędy fonetyczne, gramatyczne, pisownia cząstek „bym”, „byś”, „by” z różnymi częściami mowy, pisownia rzeczowników zakończonych w D., C., Msc., na –i,
    -ii, -ji.
  • Błędy trzeciego stopnia – literówki, błędy interpunkcyjne (trzy błędy interpunkcyjne należy traktować jako  błąd ortograficzny pierwszego stopnia).

Zasady oceniania dyktanda :

Każdy uczeń na starcie otrzymuje 100 punktów, za każdy błąd odejmujemy punkty; błąd pierwszego stopnia -odejmujemy 3pkt, błąd drugiego stopnia - odejmujemy 2pkt, błędy trzeciego stopnia – odejmujemy 1 punkt.

W sumie maksymalnie można otrzymać 100 punktów. Wygrywa uczeń z największą liczbą zdobytych punktów.

Zakres konkursu:

· pisownia ,,ż” i ,,rz” oraz ,,ó” i ,,u”
·        pisownia ,,h” i ,,ch”
·        pisownia cząstek ,,bym” ,,byś” ,,by”
· pisownia zakończeń -dzki,  -cki, -dztwo, -ctwo
·        pisownia partykuły ,,nie”
·        pisownia wyrażeń przyimkowych
·        pisownia wielka i małą literą
·        pisownia zakończeń i śródwyrazowych połączeń ,,em”, ,,en”, ,,om”, ,,on”, ,,ą”, ,,ę”
·        pisownia zakończeń ,,i” , ,,ii”, ,,ji”
·        zasady dzielenia wyrazów
·        zasady interpunkcji

Organizatorzy konkursu:

mgr Dorota Wójcik,  mgr Jolanta Telega